Kitas dizainas >
Mūsų draugai :
Gmail paštasAtidaryti naujame lange
BMW E46Atidaryti naujame lange

Prisijungimas




Šiuo metu prisijungę vartotojai


    Dėmėsio! Paskutinė žinutė šioje temoje yra virš mėnesio senumo! Prieš atsakydami į temą dar kartą pagalvokite.

    Saviveikla „tobulinant“ žibintus - pavojinga

    Kategorija: Paplepekim

    Autorius: zycha

    zycha Klubo narysModeratorius 2010-03-09 15:58:44 (4)  
    ZZT-231 (GT-S 1.8) Vilnius Žinučių forume: 5988
    Tvarkingi automobilio žibintai laikomi vienu svarbiausių saugaus eismo garantų.
    Eismo saugumo problemas analizuojantys ekspertai skelbia, kad Lietuvoje tamsiu paros metu įvyksta 30.1 proc. eismo įvykių. Važiuojant sudėtingomis eismo sąlygomis kartais nepakanka vien gerų vairavimo įgūdžių ir maksimalaus susikaupimo. Jei automobilio žibintai netinkamai sureguliuoti arba juose sumontuoti netinkami šviesos šaltiniai, pats vairuotojas mato kur kas mažiau nei reikia saugiai kelionei ir akina priešpriešinio eismo dalyvius. Tokiomis aplinkybėmis, nei vienas, nei kitas vairuotojas tiesiog neturi galimybių priimti teisingų ir adekvačių sprendimų, nes nemato ne tik šalikelėse tykančių pavojų, bet ir to, kas vyksta tiesiai prieš juos vos už keliolikos metrų.

    Automobilio žibintams patikėtas išskirtinis vaidmuo – jie turi atitinkamu kampu ir intensyvumu apšviesti kelią, neakinti priešpriešine kryptimi atvažiuojančių vairuotojų. Žibintai – tarsi akys, todėl vardan gero matomumo specialistai primygtinai pataria nerizikuoti neaiškios kilmės artimųjų/tolimųjų šviesų lempomis, įvairiais antdėklais dirbtinai susiaurinti sklaidytuvus, apklijuoti juos spalvine tamsinta plėvele, naudoti kitokio (pavyzdžiui, skirto Didžiajai Britanijai) sklaidytuvo arba jį bet kaip įstatyti. Tokie “patobulinimai” ir “pagražinimai” daugeliu atvejų prilygsta laisvanoriškam regėjimo apribojimui. Techninių apžiūrų asociacijos „Transeksta“ duomenimis, Lietuvos keliais zujančių mašinų žibintų būklė yra bene netvarkingiausia automobilio sistema. Jei važiuoklės ar transmisijos trūkumų turi iki 19 proc. tikrinamų mašinų, tai „šviesos ligų“ – 29 proc. automobilių. Panašu, kad vairuotojai šiuos dalykus tiesiog laiko mažareikšmiais ir nekreipia dėmesio į žibintų sureguliavimą, tvirtinimą, švarą, reflektorių ir sklaidytuvų būklę. Tuo naudojasi kai kurie prekybininkai, siūlydami „patobulinti“ automobilio žibintus montuojant „dukart geresnes“ lemputes ar atlikti kitokios šarlataniškus patobulinimus.

    Tuo tarpu technikos ekspertai atkreipia dėmesį, kad artimųjų/tolimųjų šviesų lempos šiuolaikiniams automobiliams gaminamos daugelio modifikacijų: H1, H3, H4, H7, HB3, HB4 ir kt. Visos artimųjų/tolimųjų šviesų lempos turi dvi nevienodos paskirties ir galios kaitinimo spirales iš volframo: didesnės galios – tolimajam, mažesnės – artimajam apšvietimui.

    Transporto priemonių priekiniuose žibintuose, skleidžiančiuose asimetriškus artimųjų arba tolimųjų šviesų spindulius arba abu šiuos spindulius ir turinčiuose vieną iš žymų – C, R, CR, C/R, CRPL, naudojami R2 ir (arba) HS1 kategorijų šviesos šaltiniai, t.y. paprastos kaitinimo lempos.


    Automobilių priekiniuose žibintuose, skleidžiančiuose asimetriškus artimųjų arba tolimųjų šviesų spindulius arba abu šiuos spindulius ir turinčiuose vieną iš žymų – HC, HR, HCR, HC/R, HC/HR, HCR PL, atitinkamai naudojami H1, H2, H3, HB3, HB4, H7 ir (arba) H8 kategorijų šviesos šaltiniai, t.y. halogeninės kaitinimo lempos.

    Jei transporto priemonių priekiniuose žibintuose, skleidžiančiuose asimetriškus artimųjų arba tolimųjų šviesų spindulius arba abu šiuos spindulius yra viena iš žymų – DC, DR, DCR, DC HR, DCR PL, vadinasi čia naudojami D1R, D2R, D3R, D4R, D1S, D2S, D3S ir (arba) D4S kategorijų šviesos šaltiniai, t.y. dujų išlydžio šviesos šaltiniai, paprastai vadinami „ksenoniniais“ žibintais.

    Kodėl svarbu šiuos dalykus žinoti ir jų paisyti? Visų pirma, to reikalauja Techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai, numatantys, kad bet kokie transporto priemonės konstrukcijos pakeitimai gali būti atliekami tik panaudojant tam skirtas ir / arba sertifikuotas detales bei konstrukcines ir eksploatacines medžiagas. Tai be jokių išlygų galioja ir kalbant apie žibintus.


    „Žibintų ir atšvaitų konstrukcija bei techninė būklė“ techninių reikalavimų 2 punkte nurodoma, kad žibinte įrengtas šviesos šaltinis (kaitrinė lemputė, dujų išlydžio lemputė, šviesos diodas (LED) ar kt.) turi atitikti to žibinto gamintojo numatytą šviesos šaltinį ir žibinto komplektaciją. T.y. privalo būti ir veikti valymo, reguliavimo ir kt. įranga. Be to, šie reikalavimai draudžia naudoti nenumatytus arba draudžiamus naudoti apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisus. Pasak bendrovės „Transporto studijos“ eksperto Justino Aurylos, jei automobilių artimųjų/tolimųjų šviesų žibintai yra sertifikuoti ir numatyti naudoti su paprastomis arba halogeninėmis kaitrinėmis lemputėmis (žibintų žymėjimas: C, R, CR, C/R, CRPL, HC, HR, HCR, HC/R, HC/HR, HCR PL), montuoti dujų išlydžio šviesos šaltinius draudžiama. Dar daugiau - neatlikus perdirbimo tai net neįmanoma, nes sertifikuotų paprastų, halogeninių ir dujų išlydžio šviesos šaltinių cokoliai yra skirtingi. Lietuvos rinkoje yra pardavinėjamų dujų išlydžio šviesos šaltinių komplektų, kurių cokoliai yra pagaminti tokie kaip halogeninių šviesos šaltinių arba naudojami atitinkami adapteriai, kurie lemputes leidžia sumontuoti į halogeninius žibintus. Deja, tokie perdirbimai iš esmės yra draudžiami, nes viena iš priežasčių, kodėl lemputės turi skirtingus cokolius, yra – užkirsti kelią galimoms tyčinėms ar netyčinėms manipuliacijoms šviesos šaltiniais.

    Kodėl draudžiama tai daryti? Pasak J. Aurylos dažniausiai pardavinėjamų neleistinų montuoti dujų išlydžio šviesos šaltinių komplektų – ksenoninių lempų – skleidžiamos šviesos spalvos temperatūra viršija 5000 K, o kartais siekia net iki 13000 K. Tuo tarpu taisyklių reikalavimai numato, kad tokio tipo lempų skleidžiamos šviesos spalvos temperatūra turi būti nuo 3500 K iki 5000 K.

    Didesnė galia grandinėje ir kaitinimo temperatūra gali pažeisti standartinio žibinto sklaidytuvą. Atkreiptinas dėmesys, kad automobilio elektros sistema taip pat turi būti specialiai pritaikyta tokioms lempoms.

    Be to, techniniuose reikalavimuose numatoma, kad artimosios šviesos žibintai, kurių šviesos šaltinio etaloninis šviesos srautas viršija 2000 liumenų turėtų būti įtaisomi kartu su priekinių žibintų valymo įtaisu, o priekinių žibintų vertikaliojo pokrypio reguliavimo įtaisas privalo būti automatinis. „Reikalavimai dėl valymo (apiplovimo) įtaisų ir automatinio vertikalaus pokrypio reguliavimo yra susiję tiesiogiai su eismo saugumu, nes esant didesniam šviesos srautui priešpriešinio eismo dalyviai dažnai akinimi. Be to, akinimas ir šviesos mirgėjimas atsiranda esant nešvariam stiklui arba netinkamai sureguliuotam žibintui. Visi šie dalykai gali išprovokuoti eismo įvykius, kurių pasekmės paprastai būna labai skaudžios“, - pastebėjo „Transporto studijų“ ekspertas.

    info iš http://www.vta.lt